Klinická logopedie
Tak máme s Vítečkem za sebou první návštěvu ordinace klinické logopedie. Jen doplním, že Vítečkovi bude za pár týdnů 1,5 roku. Doporučení jsme si vyžádali na neurologii, zejména poté, co jsme brzy pochopili, že s řečí bývají u dětí s DS největší problémy. Navíc jsme se na znakovacím pobytu setkali s úžasnou logopedkou, která nás utvrdila v tom, že váhání s první návštěvou logopeda je zbytečné.
Je častým omylem představa, že logoped řeší až vzniklé problémy s řečí a učí děti jen správné výslovnosti. Tedy, že první návštěva bývá až v momentě, kdy dítě řeč ovládá, jen se pracuje na jejím zkvalitnění. Nebo také stále častější případy, kdy děti i v pozdějším věku nemluví a řeší se to tedy návštěvou odborníka.
My jsme se ztotožnili s názorem, že logopeda je nutné navštívit co nejdříve. Aby měl šanci co nejdříve s Vítečkem navázat vztah a budovaly se pevné základy pro budoucí spolupráci. Toto nám potvrdila i naše úžasná logopedka, za kterou dojíždíme do Teplic. Už nyní nastavila Vítečkovi, tedy vlastně spíše nám, celou řadu tzv. režimových úkolů, které nás všechny budou provázet vzájemnou spoluprací. Proto je na místě i doporučení pro ostatní rodiče dětí s DS, kteří třeba váhají s návštěvou u logopeda nebo se nechali odradit tím, když jim logoped řekl, že mají přijít, až dítě bude mít s řečí problém nebo až mu budou tři. Pokud tato slova z jeho úst padnou při žádosti o zařazení do péče, minimálně zbystřete a zvažte, zda je to ten správný logoped pro vás.
Ale zpátky k Vítečkovi... My jsme se s naší logopedkou teprve seznámili. Vše proběhlo v příjemné atmosféře, za což jsme rádi. Už dávno jsme totiž zjistili, že terapeuti Vítečka musí sednout lidsky i nám, protože jinak na terapii přicházíme zbytečně nervózní, vystresovaní a s jistou dávkou nechuti. A to se samozřejmě dříve či později přenese i na Vítečka, což určitě nechceme.
Paní doktorka se nás ptala, jak na tom je Víteček s porozuměním a vyjadřováním. Víteček v tuto chvíli spíše jen žvatlá, slabiky neopakuje. Občas řekne slovo "táta" a "papat". A postupně začíná ovládat první znaky. Znakování bylo jedno ze stěžejních témat. A jsme rádi, že jsme našli logopeda, který nás ve znakování podporuje. Pozor - není to pravidlem. Víme o několika rodinách, kteří se setkali nebo jsou do konce v péči logopeda, který znakování nedoporučuje nebo dokonce i vyloženě odmítá. To naštěstí není případ naší paní doktorky.
Konkrétní počátky naší logopedie?
S čím jsme tedy z ordinace odcházeli? Především s dobrým pocitem, že tady to klaplo a nemusíme hledat jiného logopeda :) Dokonce jsme si odnesli již první úkoly:
- založit si logopedický zápisník - v něm si budeme zaznamenávat úkoly z jednotlivých sezení a součástí něho bude také deník jednotlivých znaků, zvuků a slov, které si Víteček bude postupně osvojovat,
- s Vítečkem se máme věnovat odezírání a nápodobě - můžeme k tomu využívat naše zrcadlo - beztak se u něj Víteček s oblibou rád nakrucuje a předvádí :),
- pozornost máme také soustředit na opakování slabik,
- nápomocná nám může být rytmizace (básničky, říkanky, písničky),
- nadále máme pokračovat v orofaciální stimulaci a máme Vítečkovi zkoušet zavírat pusinku - posilovat tak obličejové svaly a eliminovat nadměrné slinění.
Dobrým tipem od paní doktorky bylo také pořízení kolekce Kouzelného čtení od Albi. Jelikož jsou knížky Vítečkovou největší zálibou, a interaktivní tužka mluví a vydává zvuky, mohou nám být tyto knížky nápomocné s rozvojem řeči u Vítečka. Navíc práce s tužkou bude průpravou do budoucna.
S paní doktorkou se budeme prozatím scházet v intervalu přibližně 3 týdnů, později se interval bude zkracovat.
Další návštěva (2.11.2020)
Jelikož nám další návštěvu narušily lázně a nemoci, další setkání proběhlo až v listopadu. Víteček se bohužel moc nepředvedl. V tuto chvíli ovládá téměř 70 znaků, umí poznat na obrázku i jednotlivých figurkách naprostou většinu běžných zvířat. Umí vydávat i několik cílených zvuků (auto, zvuk některých zvířátek). Neukázal bohužel nic.
S paní doktorkou jsme řešili mnoho témat - důležitost správné techniky sedu a to nejen pro logopedii, cvičení pusinky a jazyka u zrcadla a samozřejmě znakování. V deníčku si odnášíme další úkoly, tak uvidíme, jak se Víteček předvede příště.
Mimochodem - skvělým počinem Kousáku a Celostní komunikace v čele s klinickou logopedkou Mgr. Martinou Kolmanovou je webinář "Od kousání k povídání". Doporučuji najít si pro něj čas, stojí to za to.